top of page
  • Yazarın fotoğrafısultantasdeemirr

Negatif Limanlardan Pozitif Sulara|NLP

Hayat bir yolculuk ve biz bu yolculukta ne istediğimizi biliyor muyuz? Başarılı olmak istiyorum, mutlu olmak istiyorum, sınavdan yüksek almak istiyorum, güzel bir işte çalışmak istiyorum… Bu liste böyle uzayıp gidiyor. Başarı bazılarımıza göre hayalindeki mesleği yapmak iken bazılarımıza göre daha çok para kazanabileceğimiz bir iş veya buna özel verilecek farklı cevaplar! Ama bunlar gerçekten doğru bir hedef listesi mi? Bu kriterler herkese göre farklılık göstermektedir. Dolayısıyla isteklerimizi netleştirip ölçülebilir bir hedefe dönüştürmek gerekiyor. Beynimizin bu spesifik kriterleri bilmesi gerekiyor ki bizi destekleyebilsin. İşte tam da bu noktada sizi NLP ile tanıştırmak istiyorum. NLP nedir? NLP ne işe yarar? NLP’ yi hayatımıza nasıl uygulayabiliriz?


NLP Nedir?



Neuro Linguistic Programming adıyla bilinen ve nöro linguistik programlama, sinir dili programlaması, beyin dili programlaması gibi birçok kavram altında tanınmaktadır. NLP, yaşamımızda üzerinde düşünmeden, otomatik olarak gerçekleştirmiş olduğumuz algılama, düşünme ve davranış süreçlerini, bilinçli hale getirme ve geliştirmede üzerinde yapılan araştırmalar sonucunda, zihnin işleyişi ile ilgili, yetmişli yılların sonlarında Amerika’da geliştirilmiş bir model ve metadolojidir. Aslında kısaca zihinsel ve dilsel programlama diyebiliriz. Karmakarışık olan zihin yapımızı ve konuştuğumuz dili programlamamız gerektiğini gösteriyor bize NLP. Öyle şeyler söylüyoruz ki farkına varmadan! Yanlış sorular sorduğumuz zaman bizi yanlış yere götürüyor. Mesela ‘’Neden bunlar benim başıma geldi?’’ sorusunu sorduğumuzda beynimiz bunu algılayıp kendimizi kötü hissetmemize sebep olur. ‘’Ben acaba neden kendimi kötü hissediyorum?’’ sorusu gelir ardından. Bunlar yerine ‘’Ben bu zorluklarla nasıl baş edebilirim?’’ sorusunun cevabı daha çekici gelir. Ne sorarsak onun cevabı gelecektir. O kadar muazzam bir biyobilgisayar ki beynimiz sormuş olduğumuz sorunun cevabını aynen veriyor ve bizi o duygu durumuna girmemize neden oluyor. Bu niçin oluyor peki? NLP’ de kullanılan 4D kuralı devreye giriyor burada:

DURUM

DÜŞÜNCELER

DUYGULAR

DAVRANIŞLAR

Sırayla incelemek gerekirse bizim hakim olamadığımız tek D, durumlardır. Başımıza bir olay geldiğinde durumla ilgilenmiyoruz. Çok kabaca bir örnek vermek gerekirse engelli bireylerin basketbol oynaması, engelli olmak maç yapamayacakları anlamına gelmez. Durum aslında bizi belirleyen şeyler! ‘’Neden bu benim başıma geliyor?’’ sorusu değil de ‘’Ben bu durumda ne yapabilirim?’’ gibi olumlu bir düşünce ile başladığımız anda duygularımızda o düşünceler ışığında olumlu duygulara dönüşmektedir. Çünkü düşünceler duyguları tetikliyor. Olumlu duygular da olumlu davranışlara dönüşüp olumlu durumları sağlıyor. 4D sıralamasına baktığımızda var olan durumlarla değil, olumlu düşüncelerle başlamamız gerektiğini görüyoruz!

Aslında bakarsak hayatımızı belirleyen şeyler başımıza gelen şeyler değil, o olaylara verdiğimiz tepkilerdir. Olumlu bir düşünce ile hayatımızın daha iyi şekilde geçmesini sağlayabiliriz! Hayallerimize, hedeflerimize, isteklerimize bir adım daha yaklaştığımızı hissedebildiğimizi düşünüyorum.


Hedef Belirlerken Dikkat Etmemiz Gerekenler

  • Doğru sorular sormak

  • Hedef koyarken olumsuz cümleler kullanmamak! Bundan sonra sigara içmeyeceğim yerine ben artık sağlıklı beslenmeye karar verdim demek verdiğimiz mesaj doğrultusunda zihnimizin bizim için kolaylaştırıcı olduğunu fark edebiliriz.

  • Asla vazgeçmemek!

  • Hedefin bedelini ödemeye hazır olmak

Bir kağıda aşağıdan yukarıya TEKGÖZ yazmanızı rica ediyorum şimdi! Belirlediğimiz bir hedefi bu kriterler doğrultusunda tekrar gözden geçirmemiz gerekiyor.

Tanımlanmış

Erişilebilir

Kontrol Bizde

Gerçekçi

Ölçülebilir

Zamana bağlı

Hedefimiz bu kriterlere uygunsa harekete geçmenin tam vakti!


NLP’ nin Temel Taşları



1)Dostça İlişki/Uyum: NLP ile daha iyi iletişim kurup başkalarıyla daha iyi uyum sağlamamıza yardımcı olur. Böylece daha iyi ve daha başarılı bir hayat sürdürmüş oluruz.

2)Duyusal Farkındalık: NLP, duyularımızı keskinleştirip çevremizden daha fazla haberdar olmamıza ve etrafımızda olan biten her şeye daha fazla dikkat etmemize neden olur.

3)Sonuçsal Yaklaşım: Olumsuz bir soruna sıkışıp kalmak yerine sonuçta ne istediğimizi düşünmeye başlamamız gerektiğini ifade eder.

4)Davranışsal Esneklik: Daha esnek olmamıza ve eski yöntemlerimizi de kabul etmemize de yardımcı olur. Her zaman eski şeyleri yapmanın yollarını değiştirmeye, yeni olanı benimsemeye ve adapte etmeye olan ihtiyacımızı daha kolay değerlendirmemizi sağlamaktadır.


Yazımın sonuna gelirken NLP, dünyayı gözlemleme ve algılama şeklimizi değiştirmemize yardımcı olur. Dünyayı farklı algılayarak daha başarılı bir hayat sürmemizi sağlamaktadır.

Dilimizi ve zihnimizi bu şekilde programlayarak pırıl pırıl parlayacağınız başarılar elde etmemiz dileğiyle. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere!


92 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör
bottom of page